Vader van de bruid schud handen met de bruidegom op de huwelijksreceptie.

Tips voor de receptie op de huwelijksdag

Nadat het officiële gedeelte van de huwelijksdag achter de rug is, is het tijd om samen met familie, vrienden, kennissen, collega’s etc. te genieten van lekkere hapjes en drankjes

Meestal duurt een receptie een uurtje of twee, maar uiteraard kan je je daar ook meer of minder tijd voor uittrekken.

Verwacht je veel gasten en wil je iedereen ook even persoonlijk spreken, dan heb je uiteraard meer tijd nodig dan dat je slechts een beperkt aantal mensen uitnodigt.

Wat is het beste tijdstip voor de receptie?

Afhankelijk van het tijdstip van de burgerlijke en eventuele kerkelijk huwelijksvoltrekking, zijn er meerdere mogelijkheden voor de start van de receptie.Trouwen jullie in het begin van de middag? Dan heb je de keuze: ofwel je laat de receptie vrijwel direct na de officiële plechtigheden starten of je neemt even de tijd om op adem te komen en om bruidsfoto’s te maken. Houd er in dat laatste geval wel rekening mee dat je de gasten dan ook bezig moet houden tot de receptie begint.

Vindt vind het officiële gedeelte later in de namiddag plaats? Dan moet de receptie eigenlijk wel meteen hierna beginnen, want anders kom je in de knoop met het diner en het feest daarna. Maar maak je tijdsplanning vooral niet al te strak! Dat geeft alleen maar onnodige stress.

Locatie van de receptie

Waar moet je op letten bij de keuze van de locatie voor de receptie? Gulden stelregel is –en zeker als je een groot feest wil geven- dat je alles ruim van te voren moet boeken. En al helemaal als je voor een populaire of bijzondere locatie kiest. De maanden mei, juni, juli en augustus zijn de meest drukke trouwmaanden, dus als je in één van deze maanden gaat trouwen, moet je extra lang van tevoren reserveren.

Tip: De meest praktische keuze is dat hij gehouden wordt op dezelfde locatie als het avondfeest. Zo voorkom je dat mensen te ver moeten reizen, de weg kwijt raken, te laat komen etc etc.

Wie nodig je uit voor de receptie?

Het aantal genodigden is vooral iets waar je rekening mee moet houden. Niet elke locatie is namelijk even geschikt voor een groot gezelschap. Maar ook in het geval van een klein aantal gasten moet de locatie hierop afgestemd zijn. Want wie het wel eens heeft meegemaakt, weet dat het bijzonder ongezellig is om met een kleine groep mensen in een té grote ruimte te zitten!

Tegenwoordig wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen de genodigden voor de receptie en de genodigden voor het avondfeest. Op de receptie vraagt het bruidspaar dan de mensen die ze wel kennen, maar waar ze geen uitgesproken band mee hebben.
Vaak nodigt een bruidspaar voor de receptie niet alleen hun eigen kennissen, vrienden en collega’s uit, maar ook die van hun ouders. Ook gasten die voor het avondfeest verhinderd zijn, kunnen je uitnodigen voor de receptie.

Wie staat waar?

De opstelling van het bruidspaar tijdens de receptie is als volgt: de bruid en de bruidegom staan in het midden, de bruid rechts van de bruidegom. Naast de bruid staan haar ouders en naast de bruidegom de zijne. De gasten feliciteren eerst het bruidspaar, dan de ouders van de bruid en dan die van de bruidegom. Het voordeel van deze opstelling is dat het bruidspaar makkelijk de gasten aan wederzijdse ouders kan voorstellen.

Hapjes en drank tijdens de receptie

Hoeveel en wat jullie laten serveren op de receptie bepalen jullie uiteraard volledig zelf. Want qua hapjes en drankjes heb je het namelijk al snel over aanzienlijke bedragen. De hoogte van de rekening voor het eten en drinken blijft lastig te voorstellen. Dit betekent echter niet dat je er helemaal geen invloed op kunt uitoefenen. Het is daarom handig om vooraf af te spreken welke hapjes er geserveerd en drankjes er geschonken mogen worden.

Tips:
  • Over het algemeen rekent men één hapje om de twintig minuten. Maar dat is uiteraard een richtlijn en geen verplichting.
  • Welke hapjes kiezen jullie? Koude hapjes, warme hapjes of beide? Dat kun je het beste af laten hangen van het seizoen waarin jullie trouwen. In de winter zullen jullie gasten warme hapjes zeker appreciëren, terwijl koude hapjes op een warme zomerdag de voorkeur verdienen.
  • Wat de keuze van de drank betreft, hebben zijn er eveneens heel wat mogelijkheden. Champagne en vers geperst fruitsap zal zeker gewaardeerd worden, maar dat is ook erg duur. En fris, een biertje en wijn is ook lekker!
  • Zet ook een paar stoelen neer tijdens de receptie. Hier kunnen jullie tijdens de rustige momenten even zitten, zonder dat je echt ver van je plaats hoeft te gaan.
  • Zorg voor een veilige plaats voor alle enveloppen die je krijgt.
  • Leg een gastenboek neer om je gasten een boodschap in te laten schrijven. Zorg er ook voor dat daar iemand bij zit om het te beheren. Het is een bijzonder handig hulpmiddel om alle gasten die op deze belangrijke dag aanwezig zijn later te kunnen bedanken. Ook vormt het meteen een manier om later herinneringen op te halen aan de huwelijksdag.
Wedding Planet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Dit is geen spam! *